Greseli grave pe care le puteti face cand incheiati un contract
individual de munca. Clauze interzise in CIM, sanctionate dur!

Pe 17 decembrie, in cadrul unui webinar special, expertul Raluca Dimitriu
va va explica in detaliu problema clauzelor obligatorii/facultative/interzise!



Stimate manager HR,

Credeati cumva ca incheierea unui contract
individual de munca este o simpla formalitate?

GRESIT! Contractul de munca nu seamana deloc cu celelalte contracte. In cazul lui, prevederile legale sunt foarte restrictive, astfel ca partile nu pot negocia orice si nu pot cuprinde in contractul incheiat orice clauze.

Codul muncii prevede chiar ca stipularea in contractul individual de munca a unor clauze contrare dispozitiilor legale constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei (art. 260 alin. (1) lit. d)). Mai mult, pe langa aceasta sanctiune contraventionala, clauzele respective se vor considera nescrise, deci se vor aplica in locul lor dispozitiile legii.

Cum evitati amenzile ITM de pana la 5.000 de lei?

Solutia e simpla! Participati in data de 17 decembrie, ora 15.00, la webinarul Ce trebuie sa includem intr-un contract individual de munca? Clauze obligatorii / clauze facultative / clauze interzise, sustinut de prof.univ. dr. Raluca Dimitriu!




Si dvs. faceti aceste greseli?
3 situatii sensibile semnalate de expertul Raluca Dimitriu:
 
  1. “Putem sa punem capat oricand clauzei de neconcurenta?”
“Dorim sa incheiem o clauza de neconcurenta cu un salariat. Daca ulterior nu ne mai intereseaza concurenta fostului salariat, putem sa punem capat oricand clauzei de neconcurenta si sa nu mai platim indemnizatia?”

Raspuns:
O clauza de neconcurenta este ea insasi un contract. Ca urmare, ea va putea fi modificata sau va putea inceta numai prin acordul partilor. Angajatorul nu i-ar putea pune capat, chiar daca nu ar mai fi afectat de eventuala concurenta a fostului sau salariat, deoarece aceasta ar echivala cu o denuntare unilaterala a contractului.
 
  1. “Vrem sa ii cerem salariatului despagubiri!”
“Putem negocia cu salariatul o clauza prin care, in caz de defectare a echipamentului pe care lucreaza, va avea de platit contravaloarea lui? Putem trece in contract aceasta contravaloare?”
 
Raspuns:
Nu. Niciodata nu se pot anticipa despagubirile pe care le-ar avea de platit salariatul in cazul savarsirii unei fapte prejudiciabile, cum ar fi defectarea echipamentului pe care lucreaza. Acest lucru a fost stabilit prin Decizia nr. 19/2019 de Inalta Curte de Casatie si Justiție, care a statuat ca prevederea unei clauze penale in contractul individual de munca, prin care este evaluata paguba produsa angajatorului de salariat din vina si in legatura cu munca sa, este interzisă.
 
Inalta Curte a considerat ca valabilitatea unei clauze penale ar incalca art. 38 din Codul muncii, potrivit caruia salariatul nu poate renunta la niciunul dintre drepturile sale. Ca urmare, raspunderea patrimoniala a salariatului va putea fi stabilita numai in conditiile art. 254 din Codul muncii si numai dupa ce fapta cauzatoare de prejudicii a fost produsa. 
 
  1. “Platim contributii pentru indemnizatia de neconcurenta?”
“Avem o clauza de neconcurenta cu un salariat si ii platim o indemnizatie de jumatate din salariu, pe durata de eficacitate a clauzei. Aceasta indemnizatie are natura salariala? Cu alte cuvinte, avem de platit contributii si impozite ca si asupra unui venit salarial?”
 
Raspuns:
Codul muncii prevede la art. 21 alin. (3) ca indemnizatia de neconcurenta nu are natura salariala. Aceasta exprimare priveste insa numai intelesul juridic al notiunii de salariu (anume acela de contraprestatie a muncii), nu si pe cel fiscal. Codul fiscal va avea aici prioritate. El prevede la art. 55 alin. (2) lit. q) ca regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si indemnizatiei de neconcurenta, ca venit asimilat salariilor.
 
Prof. Univ. dr. Raluca Dimitriu va asteapta cu mai multe 
astfel de exemple la webinar, in ziua de 17 decembrie!
 


 
Alte subiecte super-interesante 
care vor fi abordate la webinar!
  1. Cum putem sa fidelizam un salariat? Ne putem asigura ca nu va demisiona o anumita perioada de timp?
  2. Daca angajam o persoana care nu poate veni la lucru imediat (spre exemplu, pentru ca trebuie sa termine preavizul la locul de munca actual), prin ce clauza putem negocia momentul in care trebuie sa isi inceapa activitatea in societatea noastra? Ce se intampla daca nu se prezinta?
  3. Ne putem asigura, printr-o clauza contractuala, ca un salariat nu lucreaza in alta parte, in timpul liber?  
  4. Cum ne putem primi inapoi banii cheltuiti cu formarea profesionala daca salariatul demisioneaza?
    Cum sa redactam clauza de formare profesionala in mod corect?
  5. Cum sa redactam clauza de telemunca? Daca telesalariatul alege sa lucreze din propriul domiciliu,
    care mai este diferenta dintre telemunca si munca la domiciliu? Ce clauza este preferabila?
  6. Putem prevedea o suma de bani pe care ar avea-o de platit salariatul daca ar demisiona si s-ar angaja la o societate concurenta?
  7. Cum se trece in contract programul de lucru? Cazul salariatului cu program inegal. Cazul salariatului cu program individualizat.
Va garantam ca webinarul va va tine lipit 
de ecranul computerului/laptop-ului dvs.!

Pe de o parte deoarece subiectele sunt sensibile si dificil de gestionat, pe de alta parte deoarece dna Dimitriu este recunoscuta pentru prezentarile senzationale, foarte dinamice si antrenante, dar si foarte profesioniste totodata!
 
 
Cum se va desfasura webinarul din 17 decembrie?
 
In data de 17 decembrie, la ora 15.00, va invitam sa accesati www.videoseminarii.ro si sa va autentificati folosind username-ul si parola (acestea vi se vor comunica cu 2 zile inainte de desfasurarea webinarului, prin intermediul e-mailului). Nu conteaza locul in care va aflati, conteaza doar sa aveti conexiune la Internet. In prima parte, dna prof. Raluca Dimitriu va sustine o prezentare video, iar in partea a doua va comenta si solutiona cele mai frecvente probleme intalnite in practica.
 
IMPORTANT! 
Aveti posibilitatea de a adresa 2 intrebari in cadrul acestui webinar. Mai exact, pana la data de 10 decembrie, va invitam sa transmiteti intrebarile dvs. pe adresa de e-mail: mru@rs.ro.

Cine este dna prof. univ. Raluca Dimitriu:
  • profesor universitar si conducator de doctorate in dreptul muncii in cadrul Departamentului Drept – Academia de Studii Economice
  • de 10 ani, este formator in cadrul Institutului National al Magistraturii, pentru magistratii specializati in litigii de munca
  • a publicat numeroase studii in domeniul dreptului muncii si al raporturilor industriale in reviste de specialitate din Romania, Austria, Franta, Germania, Belgia, Portugalia, precum si monografii dedicate dreptului romanesc si comparat al muncii
  • cercetator stiintific principal in cadrul Institutului de Cercetari Juridice al Academiei Romane si coordonator al Departamentului de Drept Privat. A coordonat pe parcursul anilor proiecte de cercetare si lucrari internationale in domeniu
  • in prezent, participa in calitate de expert national in mai multe retele de cercetare europene de notorietate si sustine constant seminarii si workshop-uri in domeniul dreptului muncii, in Romania si peste hotare
  • expert national Eurofound si membra a European Labour Law Network
  • Formator CECCAR, pentru cursurile de dreptul muncii dedicate profesionistilor contabili
 

 
In prima parte a webinar-ului veti afla, pas cu pas, absolut 
tot ce aveti de facut in situatii care ridica probleme in practica:
  • Fisa postului. Odata semnata de parti, va mai putea fi modificata unilateral de catre angajator?
  • Criteriile de evaluare. Ce se prevede in contract si ce se prevede in Regulamentul intern
  • Clauza de confidentialitate si utilitatea ei
  • De ce sunt interzise clauzele de exclusivitate
  • Clauze speciale neprevazute de Codul muncii, dar admisibile in instanta
  • Clauza de formare profesionala si efectele ei
  • Impactul noii Directive europene privind transparenta si previzibilitatea conditiilor de munca

In a doua parte a webinar-ului veti primi pe loc 
raspunsurile la intrebarile pe care le veti adresa in scris
 
Vor face exceptie doar intrebarile la care raspunsul necesita o documentare speciala. Pentru acestea raspunsul specialistului va va parveni detaliat, in maximum 24 de ore, prin e-mail.


Dna Dimitriu explica totul extraordinar! Este o placere sa o asculti! Mananca legislatia muncii pe paine, stie exact ce probleme apar in practica si are un stil de prezentare captivant: iti trezeste curiozitatea, te simti implicat 100%!
Mariana Tudorache, manager HR firma Alpex SRL, Bucuresti
 
 
 
Avantajele participarii dvs. la webinar:
  • Primiti consultanta personalizata privind incheierea CIM, potrivit prevederilor Codului muncii;
  • Raspunsurile la intrebarile dvs. va sunt furnizate pe loc;
  • Informatiile primite sunt 100% practice si absolut imposibil de gasit in alta parte;
  • Evitati necazurile cu ITM-ul sau procese costisitoare cu angajatii;
  • Castigati timp pretios. Nu trebuie sa va deplasati nicaieri, participati la webinar din fata propriului calculator. Asta inseamna si ca va puteti vedea linistit si de alte treburi in timp ce urmariti desfasurarea webinar-ului; 
  • Capatati siguranta de care aveti nevoie in aplicarea prevederilor Codului muncii.
     

 
Beneficiati de oferta speciala!
Pret: 166 lei + TVA!
 
Data desfasurarii webinarului: 17 decembrie
Intervalul orar: 15.00-16.30
Conditii: conexiune la Internet
 
Va garantam ca veti afla lucruri putin cunoscute si extrem de utile, rezultate din imensa experienta practica a dnei prof. Raluca Dimitriu in acest domeniu!
 
Va asteptam cu placere!

Cu stima,
Alexandra Dumitrache
Organizator eveniment
Divizia Legislatia Muncii
Grupul romano-german Rentrop & Straton
 

Formular de comanda

Va rugam, alegeti atelierele la care doriti sa participati:


Persoanele care au comandat produsul Webinar: Ce trebuie sa includem intr-un contract individual de munca? Clauze obligatorii / clauze facultative / clauze interzise au fost interesate si de:


Va rugam completati

* Campurile marcate cu steluta sunt obligatorii!
Nume*
Prenume*
Telefon  
E-mail*
Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale si de marketing.

termenii si conditiile site-ului!

* Pentru produsele in format digital, la cererea clientilor, Rentrop&Straton a decis sa ofere posibilitatea utilizarii produselor pe 3 computere diferite.